Konstrukcja motoreduktora

 

Wielu inżynierów, którzy muszą zaprojektować system przekazania napędu z silnika na odbiornik, wykorzystuje gotowe motoreduktory. Jednakże nie zawsze pasują one idealnie do naszych urządzeń, więc zachodzi konieczność ich modyfikacji. Ta często jest bardziej czasochłonna, aniżeli wytworzenie nowego motoreduktora.

Jak projektuje się motoreduktor?

motoreduktoryKażdy, kto choć raz w życiu widział motoreduktor wie, że jest to dość skomplikowane konstrukcyjnie urządzenie. By zaprojektować je poprawnie samemu, trzeba przejść przez żmudny proces wykonywania niezbędnych obliczeń. Jest to jedyna droga do tego, by wykonany motoreduktor w stu procentach sprostał naszym oczekiwaniom. Wszystkie motoreduktory mają jasno określone przełożenie, dlatego nadają się zazwyczaj do jednego zastosowania. Niektóre mają możliwość zmiany przełożenia, lecz są one rzadkością. Pewnie dlatego, że są bardziej awaryjne, aniżeli te pierwsze. Projektując motoreduktor, należy przeprowadzić obliczenia sprawdzające, które dadzą odpowiedź na pytanie, czy nie popełniliśmy błędu w początkowej fazie obliczeń. Jeśli wynik jest pozytywny, to spokojnie możemy przejść do projektowania wałków i kół zębatych. Należy wybrać nie tylko odpowiedni kształt, ale również materiał, z którego zostaną wykonane nasze detale. Jest to bardzo ważne, by wykonać je z bardzo odpornego na ścieranie materiału, bo dzięki temu unikniemy przedwczesnego zużycia motoreduktora. Ostatnią fazą w procesie wytwarzania motoreduktora jest wykonanie korpusu, w którym zostaną zamknięte wszystkie jego elementy składowe.

Zlecając komuś wykonanie motoreduktora na podstawie własnego projektu, możemy zasugerować pewne rozwiązania. Takie jak sposób montażu łożysk, czy metodę, którą zostanie pomalowany nasz korpus. Dzięki temu motoreduktor będzie wyglądał tak, jak tego chcemy.