Do obowiązków pracodawcy należy między innymi sporządzenie instrukcji postępowania w wypadku pożaru lub innego, podobnego wypadku. Jednak nie wszystkie tego typu dokumenty pracodawca może sporządzić samodzielnie. Ponad to powinien on zadbać o to, by oznaczone były drogi ewakuacji, miejsca przechowywania gaśnic oraz innych środków ochrony osobistej na wypadek pożaru.
Obowiązki rzeczoznawcy do spraw przeciwpożarowych
W sytuacjach, kiedy na pracodawcę spada obowiązek przygotowania ekspertyzy przeciwpożarowej, nie może on wywiązać się z tego zadania samodzielnie. Potrzebna mu będzie pomoc uprawnionego specjalisty w tej dziedzinie. Odpowiednią osobą do tego zadania będzie rzeczoznawca ds ppoż. Jego pomoc przyda się szczególnie, gdy pracodawca chce rozbudować lub przebudować budynek lub jego część, a wymaga to zastosowania rozwiązań zamiennych dla wymagań przepisów z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Taka sytuacja może mieć miejsce na przykład kiedy budynek firmy jest stary i nie można go przystosować do obecnych wymagań bez jego przebudowy. Oprócz sporządzania wspomnianych ekspertyz do obowiązków rzeczoznawcy przeciwpożarowego należą także takie czynności jak przeprowadzanie audytów i wystawianie merytorycznych opinii z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Rzeczoznawcy także często współpracują z innymi specjalistami na etapie projektowania budynku, oceniając zgodność projektu z aktualnymi przepisami dotyczącymi wymagań odnośnie ochrony przeciwpożarowej.
Oprócz instrukcji postępowania w przypadku pożaru, pracodawca powinien zapewnić także instrukcje dotyczące zachowań i procedury ewakuacyjne na wypadek wybuchu, skażenia lub wystąpienia innych zagrożeń, na jakie narażeni mogą być jego pracownicy. Niestety jednak nawet najdokładniejsza instrukcja nie zastąpi trzeźwego myślenia i zachowania przez pracowników należytej ostrożności w miejscu pracy.